hebben de Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit (Rijkswaterstaat en het agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust), North Sea Port en de nautische dienstverleners bestaande werkafspraken verruimd en geïntensifieerd voor een efficiëntere scheepsreis en betrouwbaardere planning voor de totale nautische keten en de havens.

Hierbij is het werkingsgebied uitgebreid: naast het Kanaal Gent-Terneuzen zijn nu ook het Sloegebied en de Braakmanhaven opgenomen samen met de ankerplaatsen. Ook het aantal partners is uitgebreid met in het bijzonder de bootlieden.

Schip centraal
De activiteiten op de vaarweg en in het havengebied van North Sea Port leiden soms tot pieksituaties in de scheepvaart met inefficiënties tot gevolg.

Een veilige, vlotte en tijdige afwikkeling van het zeevaartverkeer vraagt om een optimale samenwerking tussen alle betrokken partijen Hierbij staat het schip centraal. Het is aan de klant om aan te geven wanneer het schip de bestemming in de haven moet bereiken en wanneer het weer moet vertrekken. Het is aan de haven, de overheden en aan de nautische dienstverleners om aan deze belangen tegemoet te komen.

 

Plannen
Voor de planning van het scheepvaartverkeer staat de havenplanning centraal. In verschillende fases wordt de informatie steeds relevanter en de planning steeds betrouwbaarder. Een realistische en accurate planning valt of staat met de input die vanuit de verschillende klanten ontvangen wordt. Het gezamenlijke ambitieniveau is gegroeid met de invoering van de strategische planningsfase waarbij de ketenpartners ook de lange termijn capaciteitsplanning op elkaar kunnen afstemmen en beter kunnen inspelen op verwachte pieksituaties, slecht weer of stremmingen.

 

Transparant en betrouwbaar
Bij het opstellen van de haven- en ketenplanning wordt een realistisch scenario gehanteerd waarbij rekening gehouden wordt met alle bekende en relevante factoren, zoals de scheepseigenschappen, infrastructurele beperkingen, nautische randvoorwaarden, het verkeersbeeld en de weersomstandigheden.

Afwijkingen van de definitieve ketenplanning tijdens de uitvoering mogen niet leiden tot vertragingen van andere schepen. De nodige informatie zal voor iedere betrokken partij plaatsvinden via een gemeenschappelijk platform en de eigen systemen.

 

Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit (GNA)
Significante ontwikkelingen binnen het beheersgebied, zoals bijvoorbeeld de ingebruikname van de Nieuwe Sluis Terneuzen of de evolutie van het scheepvaartverkeer kunnen aanleiding geven voor de GNA om samen met de partners de werkafspraken aan te passen en te optimaliseren.

Volgende stap
De volgende stap is de vertaling van de werkafspraken in het concrete procedurehandboek om duidelijkheid te creëren richting de verschillende werkvloeren en de benodigde systeemaanpassing door te voeren.

Het doel blijft een transparante planning en een optimale scheepvaart.

 

De werkafspraken zijn mee mogelijk gemaakt door Boluda Towage Europe, DAB-Loodswezen, De Eendracht, Gemeenschappelijk Nautische Autoriteit, Montis Mooring, Multraship Towage&Salvage, North Sea Port, Regionale Loodsencorporatie Scheldemonden, Verenigde Bootlieden Terneuzen en de Vlissingse Bootliedenwacht.

 

Contacteer ons

CONTACTEER ONS

T 059 342 440

Heb je nog een vraag?
Neem dan snel contact met ons op.


Scheepvaartbegeleiding respecteert de privacy van uw gegevens.
Waarom cookies? Ze worden gebruikt om de website en uw browserervaring te verbeteren. Klik op "Ik heb het begrepen" om cookies te accepteren en direct door te gaan naar de website of klik op meer informatie

Ik heb het begrepen