Welkom op de website van de afdeling Scheepvaartbegeleiding

Belangrijk bericht voor de brug van Zelzate:

Er worden geen brugopeningen voor het scheepvaartverkeer gepland:

  • op alle werkdagen van 07:40 tot 08:00 en van 16:40 tot 17:00;
  • indien het zicht minder dan 250 meter bedraagt;
  • bij windstoten vanaf 9 Bft of harder, richting zuid, zuidwest of west.
 

 

U vindt  hier informatie over de diensten die de afdeling aan de scheepvaart verleent. Onze hoofdopdracht is de scheepvaart veilig en vlot te laten verlopen naar en van de Vlaamse en Zeeuwse havens. Om dit te verzekeren, vangen we de scheepvaart vanaf de Frans-Belgische grens visueel, auditief en elektronisch op via Vessel Traffic Services (VTS).
Het verschil met de loodsen duiden we als volgt aan: 'The pilot controls the vessel, the VTS controls the space'. Bij ongevallen op zee speelt het Maritiem Reddings-en Coördinatiecentrum (MRCC) in Oostende een cruciale rol.

Scheepvaartbegeleiding heeft volgende taken:

  • de scheepvaart vlot en veilig laten verlopen op de maritieme toegangswegen naar en van de Vlaamse zeehavens door het verlenen van Vessel Traffic Services (VTS);
  • beheer en exploitatie van de Schelderadarketen (SRK);
  • het Gemeenschappelijk Nautisch Beheer (GNB) met Nederland realiseren;
  • reddings- en sleepactiviteiten op zee ondersteunen en coördineren als SAR-autoriteit (Search And Rescue) vanuit het Maritiem Reddings- en Coördinatiecentrum (MRCC) Oostende;
  • informatie en de nodige apparatuur beschikbaar stellen aan de loodsdiensten om loodsen doelmatig in te zetten voor het geven van Loodsen Op Afstand (LOA);
  • beheren en opvolgen van de overeenkomsten tussen het Vlaams Gewest en de vier Vlaamse havenkapiteinsdiensten in het kader van het Havendecreet.

Laatste Nieuws

02
Aug2018

Vacatures

Vacatures voor verkeersleider in Zandvliet en Zeebrugge, en een job als projectingenieur/informaticus (standplaats Vlissingen)

Lees meer...
19
Jun2018

Symposium veiligheid Westerschelde: “Beter samenwerken en communiceren”

2017 kende twee uitzonderlijke scheepsongevallen op de Westerschelde: de aan de grond grond gelopen containerreus CSCL Jupiter en een maand later de tanker Seatrout.


Het Havenbedrijf Antwerpen en verschillende andere betrokken diensten kwamen op 1 juni in het Antwerpse havenhuis bij elkaar om de ongevallen te evalueren en te kijken wat er beter kan, door van elkaar te leren. Nadia Bos afdelingshoofd van Scheepvaartbegeleiding (MDK), Rob Smeets, directeur nautische operaties havenbedrijf, Martin Oosse van Rijkswaterstaat en Leendert Muller, algemeen directeur Multraship, een van de bedrijven die hielp beide schepen te bergen, schoven nadien aan voor een interview met Flows.

04
Apr2018

NACGF expert meetings 2018

Op 26 maart 2018 mocht het secretariaat Kustwacht een honderdtal vertegenwoordigers van buitenlandse kustwachtorganisaties verwelkomen. Die waren naar Oostende afgezakt voor de expert meetings van het North Atlantic Coast Guard Forum (NACGF) die doorgingen van 26 maart tot 29 maart 2018. Ook verschillende van onze Belgische kustwachtpartners tekenden present.

Lees meer...
12
Mar2018

kick-off MAiDEN-project

De kustwachtcentrale bestaat uit twee operationele centra: het MRCC en het MIK. Het Maritiem Reddings- en Coördinatiecentrum (MRCC) in Oostende is het eerste meldpunt voor ongevallen op zee. Het Maritiem Informatie Kruispunt (MIK) in Zeebrugge, waar douane, scheepvaartpolitie en Defensie samenwerken, gaat na of alle wetten op zee worden nageleefd.

Lees meer...
01
Feb2018

Belgian Boatshow

De Belgian Boat Show blaast 30 kaarsjes uit dit jaar. Van 10 tot en met 12 en van 16 tot en met 18 februari worden de waterratten op hun wenken bediend in Flanders Expo.

Lees meer...
Decreet

SB-DECREET

Dit decreet gaat over de begeleiding van de scheepvaart op de maritieme toegangswegen ...


Scheepvaartbegeleiding respecteert de privacy van uw gegevens.
Waarom cookies? Ze worden gebruikt om de website en uw browserervaring te verbeteren. Klik op "Ik heb het begrepen" om cookies te accepteren en direct door te gaan naar de website of klik op meer informatie

Ik heb het begrepen